Wykorzystanie gier i zabaw ruchowych do kształtowania elementów technicznych mini koszykówki u uczniów klasy III szkoły podstawowej.
Autor: Elżbieta Jarosz nauczyciel mianowany nauczanie zintegrowane SP Żeronice woj. łódzkie
Konspekt zajęć Nauczanie zintegrowane Wychowanie fizyczne klasa III
Temat: Doskonalenie elementów technicznych mini-koszykówki z zastosowaniem zabaw i gier ruchowych.
Cele
Psychomotoryka: rozwijanie siły, mocy, orientacji, szybkiej reakcji na sygnały
Wiadomości: znajomość i rozumienie pojęć siła, moc, wdrażanie do współdziałania w grupie
Umiejętności: doskonalenie umiejętności rzutu i chwytu oraz kozłowania piłki, kształcenie umiejętności poruszania się krokiem dostawnym
Pomoce: szarfy w dwóch kolorach, piłki do koszykówki dla każdego ucznia, pachołki, kolorowe znaczki z papieru samoprzylepnego, magnetofon z nagraniem piosenki pt. „ Piosenka gimnastyczna”
Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna lub boisko szkolne
Przebieg zajęć
Część I / 10 minut /
Wprowadzenie dzieci na salę gimnastyczną. Zabawa ruchowa przy piosence „Piosenka gimnastyczna”.
1. Czynności organizacyjno-porządkowe. Zbiórka, powitanie. 2. Podanie zadań, uzasadnienie teoretyczne prowadzonych zajęć. 3. Wszechstronna rozgrzewka / ćwiczenia z szarfami / • lekki bieg po obwodzie koła /rozdanie szarf w dwóch kolorach / • szarfa ułożona na podłodze w kształcie kółeczka, bieg wokół szarfy, siad skrzyżny wewnątrz szarfy • przeskoki przez szarfę w przód ,w tył, jednonóż, obunóż • postawa w rozkroku, szarfa trzymana oburącz w górze, skłony tułowia w przód i w bok • przewlekanie się przez szarfę od dołu i od góry • zabawa „złap ogonek” szarfa założona za spodenki, wyznaczone dziecko berek łapie szarfy. Dziecko, który utraciło szarfę staje się berkiem. • leżenie przodem szarfa trzymana oburącz w górze, unoszenie tułowia do góry • szarfa zaczepiona o nogi- kołyska
W trakcie rozgrzewki uczniowie nagradzani są za poprawność wykonywania ćwiczeń samoprzylepnymi kółeczkami, które nauczyciel nakleja na koszulki.
Część II Realizacja głównych zadań /30 minut /
1. Doskonalenie umiejętności kozłowania piłki.
Ćwiczenia indywidualne
• zabawa „powódź” z kozłowaniem piłki: ćwiczący kozłują piłkę w biegu na hasło „powódź” chwytają piłkę i wchodzą na dowolny przyrząd • kozłowanie prawą i lewą ręką w marszu i w biegu • kozłowanie w biegu ze zmianą kierunku i tempa • kozłowanie ze zmianą tempa na sygnał wzrokowy prowadzący daje ustalone znaki np. ręka uniesiona do góry - kozłowanie w przód, ręka skierowana w dół - kozłowanie w miejscu • nauka poruszania się krokiem dostawnym w bok po wyznaczonych liniach • kozłowanie w przysiadzie, siadzie, leżeniu
Ćwiczenia w parach, grupach • zabawa Lustro, w parach dzieci stoją twarzami do siebie, jedno wykonuje określony ruch drugie naśladuje • podania piłki w parach naprzemienne • gra „zabierz mi piłkę” • podania piłki w parach jednorącz, oburącz sprzed klatki piersiowej • pary łączą się w czwórki, podchodzą do kosza, wykonują rzuty
Po wykonaniu serii ćwiczeń uczniowie poprawnie ćwiczący otrzymują kółeczka do naklejenia na koszulkę
Dzieci odkładają piłki w wyznaczone miejsce. Tworzą wielkie koło.
W kole zabawa „ Złap piłkę” Uczniowie odliczają i zapamiętują swoje numery, dziecko oznaczone numerem 1 wchodzi z piłką do środka pozostali wiążą koło. Środkowy podrzuca piłkę do góry wywołując jednocześnie dowolny numer. Wywołany uczeń wbiega do koła i chwyta piłkę z powietrza. Po chwycie wywołuje inny numer.
Dzieci kilkakrotnie powtarzają zabawę. Nauczyciel przygotowuje zawody.
2. Wykorzystanie ćwiczonych zadań do rywalizacji między drużynami.
Konkurencje: 1. kozłowanie slalomem między pachołkami 2. toczenie piłki slalomem 3. podania piłki nad głową, ostatni zawodnik biegnie z piłką na początek 4. podania piłki dołem, toczenie
Część III /5 minut/
Ćwiczenia uspokajające oraz porządkowe
1. marsz we wspięciu, ramiona przodem w górę – wdech, marsz zwykły ramiona bokiem w dół – wydech 2. zbiórka, omówienie lekcji, ocena uczniów.
Po zakończeniu lekcji uczniowie wychodząc z sali odkładają szarfy do koszyków z napisami LEKCJA BARDZO MI SIĘ PODOBAŁA, ZAJĘCIA BYŁY NUDNE.
|